جاذبه های گردشگری

نهر داریون استان خوزستان | آدرس + تصاویر

آشنایی با نهر داریون؛ جاذبه‌ای تاریخی در استان خوزستان

در استان خوزستان نهر های زیادی وجود دارد؛ ولی یکی از نهر های باستانی و ارزشمند این استان، نهر داریون است. این نهر یکی از حیرت آور ترین سازه های مهندسی باستان است که در نزدیکی شهر شوشتر خوزستان قرار دارد. در این نهر از مهندسی بی رقیب و سازه های مختلف استفاده شده است و به دلیل قدمت بالا به ثبت یونسکو رسیده است. در ادامه با نهر داریون استان خوزستان بیشتر آشنا می شویم.

معرفی نهر داریون

نهر داریون یکی از بناهای بی نظیر در شوشتر است که از آن برای مدیریت نهرهای شهر استفاده می گردد. در واقع رود کارون در مسیر با برخورد به صخره ها به دو بخش گرگر و شطیط تقسیم می گردد.  رود شطیط به چهار دانگه و رود گرگر به دو دانگه نیز معروف است. رود شطیط وارد شوشتر می شود و از آن یک شاخه برای آبیاری زمین های کشاورزی جدا می شود. بر روی بخش ابتدایی این شاخه نیز نهری دست ساز ایجاد می گردد که به نهر داریون معروف است. این نهر در سده پنجم قبل از میلاد در دوران داریوش هخامنشی ساخته شده و به همین دلیل نام آن را داریون گذاشته اند.

نهر داریون دست کند و سیستم توزیع و انتقال آب به قدری زیبا و مبتکرانه است که می توانید ساعت ها محو تماشای آن شده و لذت ببرید. این نهر در سال 1380 در یونسکو به عنوان آثار ملی ایران ثبت شده است. با سفر به این مکان می توانید علاوه بر تماشای نهر 2500 ساله داریون، پل بند شادروان، سازه های آبی شوشتر، قلعه تاریخی سلاسل، رود کارون، آسیاب ها و آبشار های تاریخی و مکان های تاریخی دیگر شوشتر را تماشا کنید و از این منطقه لذت ببرید.

نهر داریون خوزستان

آدرس نهر داریون

نهر داریون در استان خوزستان و در محدوده شهرستان های اهواز و شوشتر قرار دارد. گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و طبیعت می توانند با سفر به شهرهای اهواز و شوشتر به این نهر دسترسی پیدا کرده و از مناظر طبیعی و تاریخی منطقه بازدید کنند.

این نهر مسیر دسترسی راحتی دارد. اگر ساکن تهران می باشید، به راحتی می توانید از پرواز های اهواز یا دزفول برای رفتن به شوشتر استفاده کنید. اما اگر دوست دارید هزینه سفر شما کمتر شود می توانید با ماشین شخصی یا اتوبوس های بین راهی و یا حتی قطار برای سفر به این منطقه استفاده کنید. بعد از اینکه به شهر شوشتر رسیدید باید راهی خیابان شریعتی شوید. زیرا سازه های آبی شوشتر در این خیابان است و می توانید از تماشای این رود زیبا در این منطقه لذت ببرید.

نهر داریون در شوشتر

نزدیک ترین محل اقامت به نهر داریون

شوشتر به دلیل گردشگر پذیر بودن دارای هتل ها و مسافر خانه های زیادی است. می توانید برای اقامت در این شهر به یکی از این هتل ها مراجعه کنید. اگر دوست دارید محل اقامت شما در نزدیکی نهر داریون باشد؛ هتل های زیر را به شما پیشنهاد می کنیم که حدود 3 کیلومتر با این منطقه فاصله دارند:

  • هتل سنتی سرابی
  • هتل سنتی خانه طبیب
  • هتل سنتی عمارت افضل

اما اگر دوست دارید شهر اهواز را برای اقامت انتخاب کنید می توانید از هتل های زیر باری اقامت استفاده کنید:

  • هتل پارس اهواز
  • هتل نیشکر اهواز
  • هتل اکسین اهواز

جاهای دیدنی نزدیک به نهر داریون در استان خوزستان

صراخیه یکی دیگر از جاهای دیدنی استان خوزستان است که در نزدیکی نهر داریون قرار دارد. صراخیه، یکی از روستاهای زیبای استان خوزستان، به عنوان یک گوهر پنهان در دل دشت‌های وسیع این استان شناخته می‌شود. با ورود به این روستا، شما با مناظری مواجه خواهید شد که به یادآورنده زیبایی‌های فراموش‌شده طبیعت هستند. این روستا با طبیعتی بکر و مردمی مهمان‌نواز، به مقصدی ایده‌آل برای گردشگران تبدیل شده است. برای طالاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی معرفی صراخیه را مطالعه کنید.

تجربه سایت همسفرشیم درباره‌ی نهر داریون

تیم گردشگری همسفرشیم در بازدید از نهر داریون، به اهمیت تاریخی و مهندسی این نهر پی برده و تجربه ای خاص و عالی از دیدن این میراث باستانی به‌دست آورده است. اعضای تیم با اشاره به زیرساخت های پیچیده ای که در ساخت نهر استفاده شده، تاکید می کنند که نهر داریون نشان دهنده درایت و توانمندی مهندسان ایرانی در مدیریت منابع آب است. به خصوص در استان خوزستان که دارای اقلیمی گرم و خشک است چنین سازه ای باعث رونق کشاورزی در این منطقه شده است.

این تیم پیشنهاد می کند در سفر به شوشتر و بازدید از نهر داریون، در امتداد نهر پیاده روی کنید و از تماشای آن لذت ببرید. این نهر دست کند زیبایی های زیادی دارد که تماشای کلنگ زنی های کف آن لذت زیادی به شما می بخشد. همچنین می توانید در طول مسیر با ساکنان محلی درباره نهر صحبت کنید. با اطلاعاتی که نسل به نسل از این نهر نقل شده است می توانید شناخت بهتری نسبت به تاریخ این منطقه به دست آورید.

تیم همسفرشیم به گردشگران توصیه می کند که حتماً در بازدید از این نهر، از راهنماهای محلی استفاده کنند تا با جزئیات بیشتری از تاریخ و کارکرد نهر آشنا شوند.

نهر داریون استان خوزستان

در نتیجه برای مسافرت به استان خوزستان، نهر داریون را از دست ندهید

بازدید از نهر داریون فرصتی خیلی خوب برای آشنایی با میراث مهندسی آبی ایران باستان و کشف جاذبه های طبیعی و تاریخی استان خوزستان است. این نهر نه تنها به عنوان یک سیستم آبیاری قدیمی شناخته می شود، بلکه بخشی از تاریخ غنی این منطقه می باشد که با طبیعت زیبای اطراف خود ترکیب شده است. اگر به دنبال تجربه ای متفاوت و تاریخی در سفر به جنوب ایران هستید، بازدید از نهر داریون را در برنامه سفر خود قرار دهید.

اگر به دیدن دیگر جاهای دیدنی استان خوزستان علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به تنگ عقیلی سفر کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی معرفی تنگ عقیلی در استان خوزستان را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا