جاذبه های گردشگری

بند ماهی بازان در استان خوزستان | آدرس + تصاویر

بررسی کامل بند ماهی بازان خوزستان

بند ماهی‌بازان، یا همان بند خداآفرین، یک بند طبیعی در مسیر رودخانه گرگر است که در دوره ساسانیان ساخته شده و امروزه نیز به عنوان یک اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این بند از یک رشته سنگ یکپارچه تشکیل شده و در وسط آن سه دیوار ساخته شده از مصالح وجود دارد که برای مجرای گذر آب است. با عبور آب در طی سالیان متمادی، نقوش زیبا بر روی سنگ‌ها ایجاد شده است و این عارضه طبیعی نشان از دقت معماری در آن زمان دارد. در گذشته، این منطقه با نام “دستوا” یک شهر باستانی بود که به عنوان پایتخت “الیمائیها” شناخته می‌شد.

آدرس بند ماهی بازان

بند ماهی بازان یا خدا آفرین در جنوب شوشتر واقع شده است و در منطقه‌ای به نام ماهی‌بازان قرار دارد که محل تلاقی رود گرگر و داریون است.

نزدیک ترین محل اقامت به بند ماهی بازان

در ادامه به چند تا از بهترین محل های اقامتی در شوشتر میپردازیم:

هتل گرگر شوشتر یکی از هتل های معروف در شهر شوشتر است که امکانات رفاهی مناسب و خدمات با کیفیت ارائه می دهد. این هتل دارای اتاق های شیک و مدرن مجهز به امکانات از جمله تلویزیون، مینی بار، اینترنت و حمام خصوصی است. فاصله ی هتل گرگر شوشتر تا بند ماهی بازان حدود ۲۰ کیلومتر است که با تاکسی یا خودرو در حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه می توان به آنجا رسید. این بند یکی از نقاط گردشگری زیبای شوشتر است که شامل مناظر طبیعی دلپذیر، رودخانه و مراتع سرسبز می شود.

هتل آپارتمان معین: هتل معین در شوشتر یکی از گزینه های اقامتی در این شهر است. این هتل آپارتمان در مرکز شهر شوشتر واقع شده است و فاصله ی آن تا بند ماهی بازان حدود 5 کیلومتر می باشد. این هتل آپارتمان معین در خیابان امام خمینی و کوچه ی معین قرار دارد. هتل آپارتمان معین دارای اتاق های تمیز و راحت، اینترنت رایگان، تلویزیون، یخچال و سایر امکانات است. همچنین این هتل آپارتمان دارای پارکینگ اختصاصی می باشد. توجه داشته باشید که فاصله ی هتل آپارتمان معین تا بند ماهی بازان ممکن است بسته به ترافیک و شرایط جاده متفاوت باشد. میتونید از قبل با هتل آپارتمان تماس بگیرید و اطلاعات دقیق تر را دریافت کنید.

عمارت خانه افضل: عمارت خانه سه ستاره افضل یکی از اماکن تاریخی شهرستان شوشتر است که در آن از تلفیق معماری ایرانی و اسلامی استفاده شده است. خاندان افضل با تجارت در شوشتر و شهرهای خوزستان مشهور بودند و این عمارت خانه تجربه ای سنتی و متفاوت را برای مهمانان ارائه می دهد. این عمارت به ثبت ملی رسیده است و توسط حاج حسین فردی‌نژاد و حاج حسین معماریان مرمت شده است. از تزئینات آجرکاری و خوون چینی بر روی این بنا استفاده شده و طبقات مختلف آن از شبستان، شوادان و اتاق‌هایی زیبا تشکیل شده است.

جاهای دیدنی اطراف بند ماهی بازان

یکی از قشنگ ترین جاهای دیدنی استان کردستان و نزدیک به بند ماهی بازان، کاوات روستای شبانکاره است. . کاوات، که به دلیل طبیعت بکر و زیبای خود شهرت دارد، گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. این منطقه با چشم‌اندازهای طبیعی شگفت‌انگیز مانند چشمه‌های زلال و باغات سرسبز، به ویژه در فصول بهار و تابستان، به مکانی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و عکاسی تبدیل شده است. کاوات نه تنها به عنوان یک جاذبه طبیعی، بلکه به عنوان بخشی از فرهنگ و تاریخ محلی نیز اهمیت دارد. برای اطلاعات بیشتر مانند آدرس و معرفی این منطقه‌ی زیبا می‌توانید مقاله‌ی کاوات روستای شبانکاره را مطالعه کنید.

تجربه سایت همسفرشیم درباره‌ی بند ماهی بازان

به جرئت میتونم بگم بند ماهی بازان، یکی از سازه‌های حیرت‌انگیز شوشتر است. این بند بر روی نهر گرگر ساخته شده است و به عنوان یک سد عمل می‌کند. من از نزدیک به این بند نگاه کردم و متوجه شدم که  با سنگ‌های مقاوم مستحکم شده است تا در برابر فشار آب ایستایی داشته باشد. شکل این بند به صورت نعل اسبی است تا فشار آب در ابتدا و انتهای سد سبب شکسته شدن آن نشود. همچنین متوجه شدم که جنس این بند از جنس سنگ‌های ماسه‌ای است و به دلیل عبور آب در طی سالیان متمادی نقوشی عجیب و زیبا بر روی بدنه این بند نقش بسته است.

بر روی این صخره طبیعی و حیرت‌انگیز، دیواره‌هایی ساخته شده است که مانع از خروج آب می‌شود. من دو دیوار موازی با ارتفاع تقریبی ۱.۵ متر را در انتهای شرقی رودخانه دیدم. در بخش مرکزی بند هم سه دیواره عمودی و موازی قرار گرفته‌اند که آب درست از دریچه بین این دیوارهای عمودی عبور می‌کند. همچنین متوجه شدم که بند ماهی بازان به نام بند خدا آفرین یا بند سه پل نیز معروف است.

در نتیجه برای مسافرت به استان خوزستان، بند ماهی بازان را از دست ندهید.

در این مقاله به بررسی کامل بند ماهی بازان شوشتر از نظر گردشگری و کاربردی پرداختیم. بی شک یکی از جاهای دیدنی و طبیعی که در شهر شوشتر استان خوزستان وجود دارد همین بند ماهی بازان است. پیشنهاد میکنم حتما از این اثر طبیعی و حیرت انگیز دیدن کنید. امیدوارم از خوندن این مقاله لذت برده باشید. برای خوندن مقالات مشابه در زمینه جاذبه های گردشگری به سایت همسفرشیم سر بزنید.

یکی دیگر از جاهای دیدنی استان کردستان، چشمه آب معدنی شهید کاک جلال بارنامه است که در سالیان گذشته یکی از منابع آب استان کردستان بوده. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی معرفی چشمه آب معدنی شهید کاک جلال بارنامه در استان کردستان را مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا