جاذبه های گردشگری

نهر گرگر در استان خوزستان | آدرس + تصاویر

آشنایی با نهر گرگر | پایگاه سازه های تاریخی آبی شوشتر

نهر گرگر یکی از برجسته ترین و قدیمی ترین نهرهای آبیاری در استان خوزستان است که به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این نهر شاخه ای دست ساز از رود کارون در شمال شهر شوشتر است. رود گرگر یا مسرقان در دوره هخامنشی تا ساسانی حفر شده است. این رود در کتاب سریانی به نام اردشیرگان شناخته می شود. در تاریخ 6 اسفند سال 1385 نهر گرگر جزو آثار ملی ثبت شده و در تاریخ 26 ژوئن 2009 یا 5 تیرماه 1388 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در ادامه با نهر گرگر و نحوه رفتن به این مکان آشنا می شویم.

معرفی نهر گرگر

نهر گرگر یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری خوزستان و شهرستان شوشتر است. این نهر حدود 100 کیلومتر طول دارد و از رود کارون به صورت دست ساز جدا شده و در انتهای مسیر به رود کارون می پیوندد. این نهر را باری آب رسانی به زمین های جنوبی شوشتر احداث کرده اند. این رود دارای عرض حداکثر 90 متر و حداقل 20 متر است و در ثانیه حدود 40 متر مربع در ثانیه آبگیری می کند. همچنین عمق این رود 11 متر است. زمین نهر گرگر صخره ای است و آثار کلنگ زنی در اطراف این رود کاملا مشخص است. اطراف رود گرگر طبیعت زیبایی ایجاد شده است که این منطقه را به یکی از بکرترین مناطق گردشگری تبدیل کرده است. در فصل های مختلف می توانید در این رود به ماهیگیری بپردازید و لذت ببرید.

نهر گرگر

آدرس نهر گرگر

نهر گرگر از شهرستان شوشتر، واقع در استان خوزستان عبور می کند و به عنوان یکی از شاخه های اصلی رود کارون، نقش مهمی در هدایت آب برای زمین های کشاورزی ایفا می کند. برای رفتن به این رود باید راهی استان خوزستان و در ادامه شهرستان شوشتر و خیابان آیت الله آل طیب طهماسبی شوید. نهر گرگر در نزدیکی پل بند گرگر قرار دارد.

این رود دارای کانال ها و آبراه های زیادی است که به عنوان یکی از اصلی ترین سیستم های آبی شوشتر شناخته می شود. شما می توانید با سفر به این مکان طبیعت و تاریخ را در کنار هم ببینید.

نهر گرگر خوزستان

نزدیک ترین محل اقامت به نهر گرگر

اگر دوست دارید در نزدیکی رود گرگر اقامت داشته باشید، می توانید از هتل ها و اقامتگاه هایی که در شهر شوشتر یا اهواز وجود دارد استفاده کنید. این هتل ها دارای کیفیت مختلف و قیمت های متفاوتی است که باری هر بودجه ای مناسب می باشد. اگر قصد دارید هزینه کمتری داشته باشید، می توانید از خانه های روستایی که در نزدیکی این رود وجود دارند استفاده کنید که باعث می شود هزینه سفر شما تا حدود زیادی کاهش پیدا کند. برخی از معروف ترین هتل های شوشتر شامل: هتل عمارت افضل، هتل سنتی خانه تاریخی طبیب و هتل سنتی شوشتر است.

جاهای دیدنی اطراف نهر گرگر

جزیره عروس

یکی دیگر از مکان های زیبای استان خوزستان که در نزدیکی نهر گرگر قرار دارید، جزیره عروس است. جزیره عروس یکی از جاذبه‌های طبیعی خوزستان است که در شهرستان شوشتر واقع شده است. این جزیره به دلیل زیبایی منحصربه‌فرد خود و منظرۀ طبیعی جذابی که ارائه می‌دهد، به “عروس” معروف شده است. با محیطی آرام و منظره‌ای دل‌انگیز، جزیره عروس به یکی از مکان‌های محبوب برای گردشگران و علاقه‌مندان طبیعت‌گردی تبدیل شده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از طبیعت بکر این جزیره لذت ببرند و لحظات خوشی را در دل طبیعت سپری کنند. به دلیل دسترسی آسان و قرارگیری در یکی از مناطق زیبای استان خوزستان، این جزیره به‌سرعت محبوبیت یافته است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی جزیره عروس را مطالعه کنید.

بند ماهی بازان

اگر به بازدید از جاهای تاریخی در استان خوزستان علاقه‎‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به بند ماهی بازان در استان خوزستان بروید. بند ماهی‌بازان که به بند خداآفرین نیز معروف است، یکی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان خوزستان در شهرستان شوشتر می‌باشد. این بند طبیعی بر روی رودخانه گرگر در دوره ساسانیان ساخته شده است و به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

بند ماهی‌بازان وظیفه هدایت آب و مدیریت جریان رودخانه گرگر را بر عهده داشته و یکی از بنادر مهم در سیستم آبیاری قدیمی شوشتر محسوب می‌شده است. امروزه این بند نه تنها یک اثر معماری ارزشمند است، بلکه با مناظر بکر و زیبای اطرافش، به مقصدی جذاب برای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و طبیعت تبدیل شده است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی معرفی بند ماهی بازان در استان خوزستان را مطالعه کنید.

تجربه‌ی تیم گردشگری سایت همسفرشیم درباره‌ی نهر گرگر

تیم گردشگری همسفرشیم تجربه بازدید از نهر گرگر را به عنوان یکی از بهترین خاطرات طبیعت گردی و تاریخ گردی خود معرفی می کند. این تیم از بازدید نهر گرگر به عنوان فرصتی برای آشنایی با سیستم های آبی باستانی ایران و تأثیر آن ها بر توسعه کشاورزی و زندگی مردم منطقه یاد می کند.

بازدید از این رود برای افرادی که علاقه مند به مهندسی، تاریخ و تمدن باستانی هستند تجربه ای عالی می باشد. شما می توانید با پیاده روی در کنار نهر با روش کندن نهر آشنا شوید و با تماشای آسیاب های آبی تاریخی، آبشار ها و نحوه آبیاری باستانی شناخت بهتری از تاریخ منطقه به دست آورید. تیم همسفرشیم همچنین به گردشگران توصیه می کند که در زمان  بازدید از این مناطق از راهنمایان محلی استفاده کنند تا به درک بهتری از تاریخ و اهمیت این مکان ها دست پیدا کنند.

نهر گرگر در خوزستان

در نتیجه برای مسافرت به استان خوزستان، نهر گرگر را از دست ندهید

اگر به دنبال سفری متفاوت و آشنایی با تمدن های باستانی ایران هستید، بازدید از نهر گرگر در استان خوزستان را از دست ندهید. این نهر در کنار طبیعت زیبایی که دارد، بخشی از میراث مهندسی ایران باستان نیز است. با بازدید از این نهر و سیستم آبی شوشتر، می توانید به رازهای شگفت انگیز تمدن های باستانی و روش های پیچیده آبیاری آن دوران پی ببرید و از طبیعت بکر و مناظر دیدنی منطقه لذت ببرید. در سفر به این رود زیبا حتما نظرات و تجربه خود را از سفر در بخش کامنت برای ما بنویسید.

اگر از طبیعت گردی در استان خوزستان لذت می‌برید می‌توانید مقاله‌ی دهانه نهر داریون را مطالعه کنید. نهر داریون که در گویش محلی نهر دارا نیز گفته می‌شود یکی دیگر از جاهای دیدنی استان خوزستان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا