منطقه ام الدبس در استان خوزستان | آدرس + تصاویر

معرفی کامل منطقه ام الدبس

معرفی منطقه ام الدبس

در جنوب خوزستان ایران، منطقه فوق العاده‌ای با نام ام الدبس بستان وجود دارد که تصور ما از کویر را به‌طور کامل تغییر می‌دهد. این ناحیه دارای یک جنگل سرسبز است که در دل بیابان واقع شده است. تلاقی بیابان و جنگل در این منطقه به تنهایی یک جذابیت نادر دارد. این منطقه نه تنها دارای زیبایی‌های طبیعی بی‌نظیری است، بلکه از نظر تاریخی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد و درگذشتگان منطقه دفاع مقدس ایران از مرزهای این کشور را نیز نشان می‌دهد. از طرفی دیگر، وجود تنوع زیستی غنی در این منطقه باعث شده است تا او را به عنوان یکی از زیباترین و منحصربه‌فردترین نواحی خوزستان تبدیل کند. در ادامه به بررسی کامل منطقه ام الدبس میپردازیم:

آدرس منطقه ام الدبس

منطقه ام الدبس در جنوب شهر الوان (عبدالخان) واقع شده و از شمال به مزارع کشاورزی نزدیک رودخانه کرخه بستان و از جنوب به کوههای میشداغ محدود می شود. این منطقه تا مرز عراق نیز ادامه دارد و فاصله زمینی از جنوب ترین نقطه تا شهر بستان حدود 5 کیلومتر و تا شهر سوسنگر حدود 40 کیلومتر است.

نزدیک ترین محل اقامت به منطقه ام الدبس

در ادامه به چندتا از بهترین و نزدیکترین محل های اقامت به منطقه ام الدبس در خوزستان میپردازیم:

جاهای دیدنی نزدیک به روستای ام الدبس

گور دخمه های عیلامی یکی از جاهای دیدنی استان خوزستان است که در فاصله‌ی چندکیلومتری روستای ام الدبس قرار دارد. گور دخمه‌های عیلامی، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و باستان‌شناسی استان خوزستان است. این گور در نزدیکی شهر شوش واقع شده و دارای اهمیت ویژه‌ای در دوره‌های تاریخی پیش از اسلام بوده است. گور دخمه‌های عیلامی به عنوان یکی از مراکز مهم سیاسی و مذهبی امپراتوری عیلام محسوب می‌شده است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی گور دخمه های عیلامی را مطالعه کنید.

تجربه سایت همسفرشیم درباره‌ی منطقه ام الدبس

ام الدبس دارای حیاط وحشی است که به محیط زندگی جانورانی مانند آهو، روباه، گراز و شغال می‌پردازد. در این منطقه، می‌توانید در طول جاده‌های بیابانی کاروان‌های شتر را نیز مشاهده کنید که نمایانگر زندگی عشایرهای بیابانی در این منطقه هستند. تپه‌های شنی و جنگلی ام الدبس در میان مزارع کشاورزی شمال رودخانه کرخه، بستان و جنوب کوه‌های میشداغ قرار دارد و از شرق به تپه‌های ماهورهای چزابه در نزدیکی مرز عراق محدود می‌شود.

فاصله زمینی از نقطه جنوبی‌ترین منطقه تا شهر بستان حدود ۵ کیلومتر و تا شهر سوسنگرد حدود ۴۰ کیلومتر می‌باشد. این منطقه حالا دارای پوشش گیاهی غنی با درختان و درختچه‌هایی مانند کهور، استبرق، پانی کوم، آکاسیا ویکتوریا، گزشاهی، پنی‌زی‌توم و اسکنبیل است که زیبایی‌های زیادی به این منطقه افزوده‌اند. شما می‌توانید در سایه‌سار درختان و بر روی ماسه‌های روان این بیابان استراحت کنید. از طرفی هوای مطبوع در زیر سایه‌ها می‌تواند حس و حال بی‌نظیری را به شما بدهد. احساسی که بسیار نایاب است.

افزون بر این موارد، در نزدیکی این منطقه می‌توانید چشمه‌های پراکنده و برکه‌های کوچک را هم ببیند که با نی‌زارها احاطه شده‌اند. همچنین وجود تنوع جانوری فراوان در این منطقه سبب شده است تا به‌عنوان یکی از زیباترین و البته منحصربه‌فردترین نواحی خوزستان قلمداد شود. نکته قابل‌توجه این است که جنگل و کویر ام الدبس بستان تا چند دهه گذشته محل عبور رزمندگانی بود که برای حفظ مرزهای ایران از جان خود مایه گذاشتند. در حقیقت منطقه بستان در نزدیکی مرز چذابه واقع شده و دورانی محل جنگ ایران و عراق بوده است. همین مورد سبب شده است تا این ناحیه از لحاظ تاریخ دوران دفاع مقدس هم اهمیت بسیار بالایی داشته باشد. در نهایت جنگل و کویر ام الدبس بستان ناحیه‌ای بسیار زیبا و بی‌نظیر است که دیدن آن می‌تواند تصور شما از بیابان‌های خوزستان را به طور کامل تغییر دهد.

در نتیجه برای مسافرت به استان خوزستان، منطقه ام الدبس را از دست ندهید.

دلایل زیادی برای مشاهده این منطقه زیبا و بی‌نظیر وجود دارد که در این مقاله به طور کامل و شفاف به آن پرداختیم. پیشنهاد من به شما این است که اگر قصد مسافرت به استان زیبای خوزستان رو داشتید حتما از این منطقه کویری و جنگلی زیبای ام الدبس نیز دیدن کنید.

یکی دیگر از جاهای دیدنی استان خوزستان، روستای ام دبس است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی معرفی روستای ام دبس در استان خوزستان را مطالعه کنید.