جاذبه های گردشگری

ملاقات با موآی‌ها!

سرزمینی مرموز در دل اقیانوس آرام

گشتی در جزیره مجسمه‌های غول‌پیکر

ایستر، جزیره‌ای مثلثی شکل در دل اقیانوس آرام، به شیلی تعلق دارد. 3 کوه آتشفشانی، چشم‌انداز این جزیره را شکل می‌دهند و حدود 3791 نفر در آن سکونت دارند. اما چیزی که ایستر را به شهرت جهانی رسانده، نه طبیعت آن، بلکه مجسمه‌های عجیب و غریب و باستانی‌اش است.

مجسمه‌های موآی، رازآلودترین جاذبه ایستر هستند. این مجسمه‌های سنگی غول‌پیکر که رو به دریا قرار گرفته‌اند، در سراسر جزیره پراکنده شده‌اند. برخی به صورت انفرادی و با فاصله زیاد و برخی دیگر در گروه‌های چندتایی قرار دارند.

ارتفاع برخی از موآی‌ها به 10 متر و وزنشان به چند صد تن می‌رسد! با توجه به این ابعاد عظیم، جابجایی و حمل آنها توسط غلتک‌های چوبی، نیازمند همکاری 50 تا 150 نفر بوده است.

جزیره ایستر شیلی
جزیره ایستر- شیلی

راز ساخت موآی‌ها

هنوز هم دلیل ساخت این مجسمه‌های غول‌پیکر برای باستان‌شناسان یک معماست. نظریه‌های مختلفی در مورد هدف از ساخت آنها وجود دارد، از جمله:

  • پرستش نیاکان: بومیان ایستر معتقد بودند که موآی‌ها تجسم روح نیاکانشان هستند و آنها را برای برکت و محافظت از جزیره می‌ساختند.
  • نمایش قدرت: برخی دیگر معتقدند که ساخت موآی‌ها راهی برای نمایش قدرت و ثروت رهبران و قبایل مختلف بوده است.
  • تقویم نجومی: نظریه‌ای دیگر می‌گوید که موآی‌ها به عنوان تقویم نجومی برای رصد ستارگان و سیارات مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.
    مجسمه موآی‌ها
    مجسمه موآی‌ها

تاریخچه ایستر

ساکنان اولیه ایستر، پلی‌نزیایی‌ها بودند که حدود 318 میلادی از جزایر مارکوس به این جزیره مهاجرت کردند. در زمان ورود آنها، ایستر جزیره‌ای جنگلی و پر از پرندگان بود و به عنوان مهم‌ترین منطقه پرورش پرندگان در پلی‌نزیا شناخته می‌شد.

جزیره ایستر
جزیره ایستر

فرهنگ و جامعه ایستر

جزیره ایستر دارای سیستم طبقاتی مشخصی بود. شاه که قدرتی خداگونه داشت، از زمان هوتو ماتوآ بر جزیره حکمرانی می‌کرد.

موآی‌ها بارزترین عنصر فرهنگ ایستر هستند. این مجسمه‌های غول‌پیکر، نمادی از نیایش اجداد و نیاکان بودند و در کنار ساحل نصب می‌شدند تا قدرت حکومت مرکزی را نشان دهند.

مجسمه موآی‌ها در شیلی
مجسمه موآی‌ها در شیلی

جزیره ایستر با مجسمه‌های مرموز و تاریخ پرفراز و نشیبش، مکانی جذاب برای گردشگران و باستان‌شناسان سراسر جهان است. سفر به این جزیره، تجربه‌ای منحصر به فرد و فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

شما می‌توانید مطالب دیگر درباره جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان را در مجله همسفرشیم مطالعه کنید.

مجسمه موآی‌ها
مجسمه موآی‌ها

 

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا