راهنمای سفر

بهترین ییلاقات خنک شمال کجاست؟ آدرس + تصاویر 5 تا از ییلاقات در شمال

معرفی 5 مقصد خنک برای رهایی از گرما!

به دنبال پناهگاهی خنک برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان هستید؟ ییلاقات خنک شمال ایران با آغوش باز منتظر شما هستند! گیلان و مازندران، دو نگین سرسبز شمال کشور، مملو از ییلاقات رویایی و خوش آب و هوا هستند که در نیمه اول سال پذیرای خیل عظیمی از مسافران از سراسر ایران می‌شوند.

اگر به دنبال فرار از گرمای سوزان تابستان و گذراندن تعطیلات در مکانی خوش آب و هوا هستید، ییلاقات شمال بهترین انتخاب برای شماست. در حالی که بسیاری از نقاط ایران در تابستان گرمای طاقت‌فرسایی را تجربه می‌کنند، ییلاقات شمال با نسیم خنک و هوایی دلپذیر، پناهگاهی ایده‌آل برای مسافران هستند. در این مقاله از مجله همسفرشیم به معرفی چندتا از بهترین و خنک‎‌ترین مقاصد شمال برای گذراندن تابستان می‌پردازیم.

جواهردهجواهرده

جواهرده، روستایی ییلاقی و دیدنی در استان مازندران، گویی نگینی درخشان بر دامنه شرقی کوه سماموس خودنمایی می‌کند. این روستای تماشایی در فاصله‌ای حدود ۲۶ کیلومتری جنوب غربی رامسر و نزدیک به مرز گیلان واقع شده است. رودخانه خروشان صفارود از میان این روستای زیبا عبور می‌کند و منظره‌ای بدیع از دشت‌های سرسبز و مملو از گل‌های وحشی، سرخس و گل گاو زبان را به نمایش می‌گذارد.

جواهرده به دلیل ارتفاع زیاد، از پوشش جنگلی برخوردار نیست، اما در عوض، طبیعت بکر و غنی آن با تنوع گیاهی و جانوری چشم‌نواز، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. از جاذبه‌های طبیعی جواهرده می‌شود به آبشارهای صفارود، راشنه و جواهرده، چشمه‌های سلیمان، برشی و کوه کنین، دشت لپاسر، دریاچه مصنوعی قو، بوستان جنگلی صفارود اشاره کرد.

همچنین در تابستان مراسم‌های فرهنگی مثل مراسم‌های آیینی کشتی گیله‌مردی، گل‌کاری مسجد آدینه، جشن تیرماه ۱۳ شو (لالی شو) و جشن تیرگان نیز برگزار می‌شود.

گردنه حیران؛ دروازه ای به سوی طبیعت بکر و مهیج شمالezgif

گردنه حیران، نگینی در میان جاده آستارا به اردبیل، نه تنها مسیری پرتردد برای مسافران است، بلکه به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب شمال ایران، در دل خود طبیعتی بکر و جاذبه‌های منحصر به فردی را جای داده است. نام “حیران” به درستی گویای ماهیت این منطقه است. رطوبت دریای خزر، ابرها را به مهمان دائمی گردنه تبدیل کرده و منظره‌ای بدیع و رویایی را خلق می‌کند.

گذر از میان تونل‌های ابر و مه، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است که طراوت و خنکی را به ارمغان می‌آورد. جنگل‌های انبوه هیرکانی در یک سو و دره‌ای سرسبز با رود ارس در سوی دیگر، حیران را در قاب زیبایی بی‌نظیر قرار داده‌اند. در بهار و تابستان، سرسبزی و طراوت طبیعت در این منطقه به اوج خود می‌رسد و منظره‌ای دل‌انگیز برای گردشگران رقم می‌زند. زمستان حیران نیز با پوششی سفید از برف، جلوه‌ای متفاوت و تماشایی به خود می‌گیرد.

جاذبه‌های گردشگری که در این مسیر حیرت‌امگیز می‌تواتن نام برد عبارتند از: جنگل فندقلو، دشت بابونه، روستاهای حیران، مشند و کشفی که تنها بخشی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این مسیر هستند. علاوه بر این، تفریحات هیجان‌انگیزی مانند سورتمه ریلی، تله‌کابین و زیپ‌لاین در گردنه حیران انتظار مسافران را می‌کشند.

تالش؛ سرزمین رؤیایی جنگل، کوه و دریاسفر به ییلاقات خنک شمال، تالش

تالش، نگینی در غرب گیلان، با طبیعتی بکر و منحصربه‌فرد، از زیباترین ییلاقات خنک شمال و مقصدی رؤیایی برای طبیعت‌گردان و عاشقان سرسبزی است. هشتپر، مرکز این شهرستان، در آغوش کوه و دریا، دروازه‌ای به سوی دنیایی از زیبایی‌هاست. هوای خنک و مرطوب، بارش‌های فراوان و پوشش گیاهی انبوه، تالش را به بهشت زمردین شمال تبدیل کرده‌اند.

جنگل‌های راش، کوه‌های سر به فلک کشیده و سواحل نیلگون خزر، هر کدام به تنهایی، تابلویی بی‌نظیر از خلقت را به نمایش می‌گذارند. غار سوباتان، ییلاق شکردشت، دریاچه سراگاه، آبشار لوشکی و روستای شامیلرزان تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های طبیعی تالش هستند که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند. سورتمه تالش و جاده، جنگل و ساحل گیسوم نیز از جمله تفریحات مهیج این منطقه هستند که لحظاتی خاطره‌انگیز را برایتان رقم خواهند زد.

دیلمان؛ گشتی در سرزمین افسانه‌ها و طبیعت بکردیلمان

دیلمان، نگینی درخشان در شرق گیلان، با طبیعت بکر و ییلاق‌های سرسبز،یکی از بهترین جاها برای فرار از گرمای تابستان است. این منطقه که در شهرستان سیاهکل واقع شده، از شمال به رشته کوه البرز و از شرق به قله درفک متصل می‌شود و گویی در آغوش کوهستان به آرامی خفته است. دیلمان، که نامش برگرفته از نام قوم دیلم است، قدمتی دیرینه دارد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های بشر در ایران شناخته می‌شود.

در این سرزمین کهن، می‌توان ردپای تاریخ را در آثار باستانی متعددی مانند قلعه گرمارو، کاروانسرای تی‌تی، آرامگاه باباولی و منطقه باستانی قلعه کوتی مشاهده کرد. گویی هر گوشه از دیلمان، داستانی از فراز و نشیب روزگار را زمزمه می‌کند. علاوه بر طبیعت بکر و آثار تاریخی، دیلمان جاذبه‌های دیگری نیز برای بازدیدکنندگان دارد.

آبشار لونک در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان، دشت شقایق، غارهای متعدد و دشت سوسن چلچراغ تنها نمونه‌هایی از این جاذبه‌ها هستند. مسیر دسترسی مسیر دسترسی به دیلمان جاده‌ای جنگلی، زیبا و آسفالته است که لذت سفر را دوچندان می‌کند. منطقه شکار ممنوع دیلمان در 10 کیلومتری جنوب سیاهکل، از قشنگ‌ترین نقاط آن به شمار می‌رود و فرصتی عالی برای دوستداران طبیعت و حیات وحش است.

کلاردشت؛ سفری به سرزمین طلای سبزییلاقات خنک شمال ،کلاردشت، دریاچه ولشت

کلاردشت، نگینی در میان کوهستان‌های البرز، با طبیعتی بکر و دست‌نخورده، گویی تابلویی نقاشی از تمام زیبایی‌های خلقت را پیش چشم مسافران خود به نمایش می‌گذارد. گویی در این سرزمین، زمان به عقب برگشته و طبیعت در بکرترین حالت خود، خودنمایی می‌کند. هوای خنک و دلپذیر کلاردشت، در گرم‌ترین روزهای تابستان، روح و جان مسافران را نوازش می‌دهد و غبار خستگی را از تنشان می‌زداید. نسیم خنک کوهستان در میان جنگل‌های انبوه و سرسبز جریان می‌یابد و عطر دل‌انگیز گل‌ها و گیاهان وحشی، مشام را پر می‌کند.

مسیر دسترسی به کلاردشت، خود به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. عبور از جاده‌های کوهستانی و سرسبز، با چشم‌اندازهای بی‌نظیر از کوه‌ها و دشت‌ها، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای مسافران رقم خواهد زد. دریاچه ولشت، نگینی درخشان در قاب طبیعت کلاردشت، با آب زلال و آرامش‌بخشش، مکانی ایده‌آل برای قایق‌سواری، ماهیگیری و عکاسی است.

انعکاس نور خورشید بر سطح آب دریاچه و سکوت مطلق آن، حس آرامش و صلحی بی‌نظیر را به ارمغان می‌آورد. علم کوه، بام بلند ایران، مقصدی ایده‌آل برای کوهنوردان حرفه‌ای است. صعود به قله این کوه، تجربه‌ای چالش‌برانگیز و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

سوالات متداول درباره سفر در تابستان به ییلاقات خنک شمالسوالات متداول درباره سفر به ییلاقات شمال در تابستان

  1. بهترین ییلاقات خنک شمال برای فرار از گرمای تابستان کدامند؟
  • مازیچال، آلاشت، کلاردشت، فیلبند، سوادکوه، جواهرده و همچنین ماسال، داماش، دیلمان، تالش، گردنه حیران و ماسوله از جمله خنک‌ترین مناطق شمال برای سفر در تابستان هستند.
  1. شهرهای خنک گیلان کدامند؟
  • ماسال، داماش، دیلمان، تالش، گردنه حیران و ماسوله در استان گیلان جزو خنک‌ترین شهرها در فصل تابستان محسوب می‌شوند.
  1. کم رطوبت ترین شهر شمال کدام است؟
  • تعیین دقیق کم‌رطوبت‌ترین شهر شمال در تابستان دشوار است، چرا که رطوبت هوا در مناطق مختلف و حتی در طول روز می‌تواند متغیر باشد. با این حال، مازیچال، آلاشت، کلاردشت، فیلبند، سوادکوه، جواهرده، ماسال، داماش، دیلمان، تالش، گردنه حیران و ماسوله به طور کلی از جمله کم‌رطوبت‌ترین مناطق شمال در این فصل هستند.

شما هم اگر تجربه‌ای از گشت در شمال کشور دارید با مخاطبین مجله همسفرشیم درمیان بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا